Jumaat, 7 Disember 2012

Kemahiran Bahasa Malaysia


Dalam Kemahiran Bahasa Malaysia meliputi kemahiran mendengar , kemahiran bertutur , kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Kemahiran bahasa merupakan teras penguasaan bahasa baku.

Kemahiran Mendengar – merujuk keupayaan murid mendengar dengan teliti , memahami dan menghayati secara lisan perkara yang didengar dalam pelbagai situasi pengucapan , serta dapat memberikan respons.

Kemahiran Bertutur    -   merujuk keupayaan murid berkomunikasi untuk menjalin hubungan dan menyampaikan maklumat , pendapat , perasaan serta idea yang kreatif dan kritis dengan sebutan dan intonasi yang betul secara sopan dan bertatasusila. Penekanan juga diberikan pada penggunaan tatabahasa  yang betul.

Kemahiran Membaca -  merujuk keupayaan murid membaca dengan sebuatn , intonasi , jeda dan kelancaran yang betul. Penekanan perlu diberikan pada aspek pemahaman dan penaakulan pelbagai  bahan secara kritis dengan menggunakan pelbagai teknik  membaca. Di samping itu, murid juga berupaya menghayati teks yang dibaca. 

Kemahiran Menulis  -  merujuk keupayaan murid menulis perkataan dan melahirkan idea melalui pelbagai jenis penulisan yang berkaitan dengan  ilmu pengetahuan dan pengalaman peribadi yang telah  dilalui. Penekanan perlu diberikan pada penggunaan ayat yang gramatis , tanda baca dan ejaan yang betul serta tulisan yang jelas dan kemas. Murid juga digalakkan menggunakan kreativitinya untuk menghasilkan penulisan berunsur pengetahuan dan imaginatif. Penguasaan kemahiran bahasa ini diperoleh melalui situasi dan konteks dalam pelbagai bahan prosa , puisi dan grafi.

Aspek Seni Bahasa juga sangat penting. Aspek seni bahasa merujuk keupayaan murid memahami , mengungkap dan menghargai bahasa yang indah melalui pembelajaran yang menyeronokkan secara didik hibur.Seni bahasa juga menampakkan keindahan bahasa dari segi pembentukan ayat yang menggunakan simile , peribahasa , bahasa kiasan dan personifikasi yang terdapat dilahirkan oleh murid melalui lisan dan penulisan.
Aspek tatabahasa merujuk keupayaan murid menggunakan tatabahasa dengan betul dan tepat dalam konteks yang diajarkan secara terancang.
Selain itu, sistem bahasa juga merangkumi tatabahasa , sistem ejaan , sebutan dan intonasi , kosa kata dan peribahasa. Pelaksanaan sistem bahasa dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Malaysia membolehkan murid menggunakan dan mengamalkan bahasa Melayu baku.

1 ulasan:

  1. Selain daripada empat jenis kemahiran Bahasa Malaysia ini, adakah kemahiran Bahasa Malaysia yang lain? Jika ada, bolehkah Cikgu Eu letakkannya di dalam blog anda?

    BalasPadam