Mata
Pelajaran dan Kelas
|
|
Tema/Tajuk
|
Hidup Harmoni /
Marilah Rasa
|
Masa
|
7.30 – 8.00 pagi
|
Standard Pembelajaran
|
1.3.3
|
Objektif
Pembelajaran
|
Pada akhir pengajaran dan
pembelajaran, murid dapat;
i. Mendengar
dan memberikan respons secara lisan dan gerak laku terhadap pesanan yang
dibaca oleh guru tentang cara membuat kuih ulundu wade.
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal soalan yang berkaitan dengan kuih kaum
cina , kuih kaum melayu dan kuih kaum india.Contohnya, Apa kuih yang biasa
dimakan oleh orang cina , apa kuih yang benar murid – murid makan dan
sebagainya.
2.
Guru berkaitkan dengan tajuk yang perlu diajar pada
hari ini.
3.
Guru menambahkan kad ayat di papan hitam. Guru
menerangkan bahawa cara – cara membuat kuih ulundu wade ini ada 4 cara.
4.
Murid diminta membaca ayat – ayat tersebut dengan jelas
dan intonasi yang betul.
5.
Guru tidak membahagikan murid kepada kumpulan kerana guru mahu murid – murid
membuat ulundu wade dengan sendiri sahaja.
6.
Guru menyedarkan kad kertas dan adunan kepada semua
murid.
7.
Guru membaca cara – cara membuat ulundu wade, murid
diminta menjalankan aktiviti mendengar dan memberikan respons secara lisan
dan gerak laku terhadap pesanan yang dibaca oleh guru. (Didik Hibur)
8.
Guru minta murid berfikir secara kreatif untuk
mencantikan ulundu wadenya.
9.
Guru mengedarkan lembaran kerja dan murid diminta
dengar pesanan dan berdasarkan pesanan susun respons mengikut urutan yang
betul.
10. Sebagai
penutup , guru minta murid – murid membaca semula langkah – langkah membuat
ulundu wade.
|
EMK
|
Nilai Murni – kerjasama,sopan-santun,hemah tinggi.
Keusahawanan – sikap dan pemikiran keusahawanan
Ilmu – pendidikan seni visual
KP – interpersonal
|
Bahan
Bantu Belajar
|
Kad manila, tepung, adunan, kad ayat dan lembaran kerja.
|
Penilaian
Pengajaran dan Pembelajaran
|
Dengar pesanan. Berdasarkan pesanan susun respons
mengikut urutan yang betul.
|
Refleksi
|
18 orang
daripada 22 orang murid telah mencapai objektif P&P.3 orang murid tidak
hadir pada hari itu.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan
pengayaan.
|
Isnin, 10 Disember 2012
CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA - TAHUN 2
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Rancangan Pelajaran Harian ini baik.Diharapkan Cikgu Eu boleh teruskan usaha ini dalam semua Pengajaran & Pembelajaran yang akan datang.
BalasPadamTerima kasih~~~~
BalasPadam