Isnin, 10 Disember 2012

CONTOH RANCANGAN PELAJARAN HARIAN BAHASA MALAYSIA - TAHUN 2



Mata Pelajaran dan Kelas
Bahasa Malaysia  Tahun  2  Intelek
Tema/Tajuk
Hidup Harmoni  /  Marilah Rasa
Masa
7.30 – 8.00 pagi
Standard Pembelajaran
1.3.3
Objektif Pembelajaran

Pada akhir pengajaran dan pembelajaran, murid dapat;
i.      Mendengar dan memberikan respons secara lisan dan gerak laku terhadap pesanan yang dibaca oleh guru tentang cara membuat kuih ulundu wade.

Aktiviti
1.     Guru menyoal soalan yang berkaitan dengan kuih kaum cina , kuih kaum melayu dan kuih kaum india.Contohnya, Apa kuih yang biasa dimakan oleh orang cina , apa kuih yang benar murid – murid makan dan sebagainya.
2.     Guru berkaitkan dengan tajuk yang perlu diajar pada hari ini.
3.     Guru menambahkan kad ayat di papan hitam. Guru menerangkan bahawa cara – cara membuat kuih ulundu wade ini ada 4 cara.
4.     Murid diminta membaca ayat – ayat tersebut dengan jelas dan intonasi yang betul.
5.     Guru tidak membahagikan murid kepada  kumpulan kerana guru mahu murid – murid membuat ulundu wade dengan sendiri sahaja.
6.     Guru menyedarkan kad kertas dan adunan kepada semua murid.
7.     Guru membaca cara – cara membuat ulundu wade, murid diminta menjalankan aktiviti mendengar dan memberikan respons secara lisan dan gerak laku terhadap pesanan yang dibaca oleh guru. (Didik Hibur)
8.     Guru minta murid berfikir secara kreatif untuk mencantikan ulundu wadenya.
9.     Guru mengedarkan lembaran kerja dan murid diminta dengar pesanan dan berdasarkan pesanan susun respons mengikut urutan yang betul.
10.   Sebagai penutup , guru minta murid – murid membaca semula langkah – langkah membuat ulundu wade.

EMK
Nilai Murni – kerjasama,sopan-santun,hemah tinggi.
Keusahawanan – sikap dan pemikiran keusahawanan
Ilmu – pendidikan seni visual
KBT – menjanakan idea
KP – interpersonal
Bahan Bantu Belajar
Kad manila, tepung, adunan,  kad ayat dan lembaran kerja.
Penilaian Pengajaran dan Pembelajaran
Dengar pesanan. Berdasarkan pesanan susun respons mengikut urutan yang betul.
Refleksi
18  orang daripada 22 orang murid telah mencapai objektif P&P.3 orang murid tidak hadir pada hari itu.
Murid yang belum menguasai akan diberi bimbingan.
Murid yang telah menguasai akan diberi latihan pengayaan.

2 ulasan:

  1. Rancangan Pelajaran Harian ini baik.Diharapkan Cikgu Eu boleh teruskan usaha ini dalam semua Pengajaran & Pembelajaran yang akan datang.

    BalasPadam